Veel gestelde vragen

Hier een overzicht van veelgestelde vragen van onze klanten. Staat je vraag hier niet tussen? Vraag dan naar onze collega's van de Help & Support!

Start

  • Hoe maak ik een nieuw gebruikersaccount aan?

    Om te kunnen inloggen heb je een gebruikersaccount nodig.
    Mocht je deze nog niet hebben dan kun je dat in de beheeromgeving (AddSite CMS) aanmaken:

    1. Navigeer naar het tabblad Gebruikers.

    2. Klik op de knop + Gebruiker

    3. Vul de gegevens in en selecteer de gewenste Rol.

    4. Klik tot slot op de knop Bewaren

  • Hoe exporteer ik mijn contactenlijst?

    1. Navigeer in het menu naar Contacten 

    2. Selecteer in het grijze vlak het Export type. (CSV, Excel, Mailinglijst of AddCampaign)

  • Hoe kan ik de volgorde van de schepen op het planbord veranderen?
    De volgorde van de objecten op het planbord bepaal je zelf. Dit is namelijk dezelfde volgorde als waarin de objecten aan de tariefgroep zijn gekoppeld. Om de volgorde van de objecten te bepalen ga je naar Seizoenen en tarieven en klik je op het seizoen waarvan je de volgorde van objecten wilt aanpassen. Klik vervolgens op de naam van de tariefgroep en klik nu op het tabblad Objecten.
     
    Klik onderaan op de grijze knop Sorteren om de bestaande volgorde te wijzigen.
     
     
    Om een object naar een andere positie te slepen, klik je rechts in de regel van het object op het icoon met zes stipjes en houd je vervolgens de muisknop ingedrukt.
     
     
    Sleep vervolgens het object naar de gewenste positie en laat de muisknop los. De nieuwe volgorde wordt automatisch opgeslagen, je hoeft niets op te slaan.
  • Hoe pas ik de lay-out van het planbord aan?

    1. Ga in het menu naar Planborden en selecteer het planbord dat je wilt wijzigen.

    2. Klik linksboven op het tandwiel icoon.

    3. Kies de gewenste hoogte en breedte.

  • Hoe sorteer ik mijn verhuurobjecten op het algemene planbord?

    Lees hier hoe je de verschillende verhuurobjecten kunt hersorteren op het planbord.

    1. Ga in het menu naar Objecten en Accessoires.

    2. Klik op de grijze knop Sorteren.

    3. Sleep aan de rechterkant de objecten op en neer.

    4. Ga vervolgens naar het algemene planbord en je zult zien dat de sortering is gewijzigd.

  • Hoe sorteer ik mijn verhuurobjecten op een specifiek planbord?

    Het kan zijn dat je naast het algemeen planbord ook op een specifiek planbord je objecten wilt sorteren. Dit gaat als volgt:

    1. Ga in het menu naar Seizoenen en Tarieven.

    2. Klik op het desbetreffende Seizoen.

    3. Klik op de tariefgroep waar je de sortering voor wilt wijzigen.

    4. Ga naar het tabblad Objecten.

    5. Klik onderin op de grijze knop "Sorteren" en verschuif de objecten rechts naar gewenste volgorde.

    6. Tot slot klik je rechtsboven op de knop "Planbord." Daar zie je de gewijzigde volgorde staan.

  • Hoe download ik een betalingsoverzicht?

    Om een boeking uit het planbord te verwijderen, voer je de volgende stappen uit:

    1. Ga in het menu naar Planborden en kies een planbord.

    2. Klik linksboven op het statistieken icoon.

    3. Klik op Betalingen (XLS), dit is een excel bestand.

    4. Selecteer de gewenste periode en klik op Downloaden.

  • Hoe pas ik de bevestingsmail die mijn klanten ontvangen aan?

    Wil je de bevestigingsmail die klanten ontvangen wijzigen? 

    1. Ga naar Instellingen.

    2. Ga naar E-mails.

    3. Kies een E-mail, bijv. Bevestiging Boeking(NL)

    4. Wijzig de mail en klik op de knop Opslaan.

De tariefstructuur

  • We hebben een nieuwe boot in de verhuur. Hoe koppel ik deze aan de tariefstructuur?

    Om een nieuwe object te koppelen aan de tariefstructuur, ga je naar Seizoenen en tarieven (blauwe balk links) en klik je op het seizoen met de tariefgroep waaraan je het object wilt koppelen, vervolgens klik je op de tariefgroep.

    Klik daarna op het tabblad Objecten.

    Klik vervolgens rechtsonder op de blauwe knop + Objecten koppelen.

    Zoek  het nieuwe object op, en activeer de checkbox voor de naam van het nieuwe object.

    Klik vervolgens op de blauwe knop Geselecteerde objecten koppelen.

    Je hebt het nieuwe object nu gekoppeld aan de tariefgroep. Nu moet je nog prijzen gaan invullen voor dit object. Klik op het tabblad Tarieven.

    In de lijst met objecten wordt nu een extra regel getoond voor het nieuwe object, waarin je de benodigde prijzen kunt invullen.
    Klik na het invullen van de prijzen rechtsonder op de blauwe knop Opslaan.

    Tot slot publiceer je de tarieven van het nieuwe object naar de prijslijst, zodat de tarieven van het nieuwe object op de website kunnen worden getoond. Klik op het tabblad Prijslijst.

    Klik rechtsboven op de blauwe knop Prijslijst updaten.

    De prijzen van het nieuwe object worden vanaf nu getoond op jullie website.

  • Waarom zie ik de beschikbaarheid: "Niet beschikbaar" in het rood staan?

    Het rode veld "Niet beschikbaar" ontstaat zodra het verhuurobject voor de betreffende periode is volgeboekt. 

    Dit kun je overigens controleren in het planbord.

  • Hoe kan ik voor een boeking commissie opgeven?

    Navigeer in het menu naar Boekingen en selecteer de gewenste boeking waar je commissie voor wilt opgeven.
    Klik op het tabblad Prijs en vul de details onder Wederverkoper / Reisbureau in.

  • Welke volgorde worden er voor de promoties en kortingen aangehouden?

    Tijdens het toevoegen van aanbiedingen en kortingen wordt de volgende volgordes aangehouden: 

    1. Aanbieding 

    2. Last Minute

    3. Vroegboekkorting

  • Hoe stel ik meerdere exemplaren voor een verhuurobject in?

    Beschik je over meerdere exemplaren van een verhuurobject? Dan kun je dat in Rental instellen door de volgende stappen te volgen:

    1. Navigeer naar Objecten en Accessoires.

    2. Klik op het verhuurobject waar je over meerdere exemplaren beschikt.

    3. Ga naar het tabblad Exemplaren en klik op de knop + Exemplaar.

    4. Geef het exemplaar(SKU) een naam en klik op Opslaan.

    5. Volg de bovenstaande stappen voor alle overige exemplaren.

  • Hoe haal ik een boeking uit de beschikbaarheid zonder deze te wissen?

    In Rental kun je boekingsperiodes weer beschikbaar maken, door boekingen die zijn geannuleerd zijn of testboekingen die je weer terug wilt draaien.

    1. Ga naar de Boeking waarvan je de data beschikbaar wilt maken.

    2. Klik op de boeking en een nieuw venster zal openen.

    3. Wijzig de status van een (+) type naar (-) type. Dit kan bijv. Geannuleerd zijn. 

    4. Klik tot slot op de knop Boeking opslaan

Verhuurobjecten en accessoires

  • Hoe schakel ik een accessoire aan of uit voor één specifiek verhuurobject.

    1. Ga in het menu naar Objecten en Accessoires.

    2. Selecteer het gewenste verhuurobject waar je de accessoire voor wilt aan of uit zetten.

    3. Ga naar het tabblad Accessoires en klik op de knop Accessoires selecteren.

    4. Schakel de accessoire(s) aan of uit. 

    5. Klik op Opslaan. 

  • Hoe kan ik een nieuw type verhuurobject toevoegen?

    Wil je naast boten ook vakantiewoningen gaan verhuren?

    Dat kun je in Rental toevoegen door in het menu naar Instellingen en vervolgens Types te gaan. Klik dan op de knop + Nieuwe type. 

    Geef een titel op en selecteer de gewenste opties en klik tot slot op Opslaan.

  • Hoe stel ik meerdere exemplaren voor een verhuurobject in?

    Beschik je over meerdere exemplaren van een verhuurobject? Dan kun je dat in Rental instellen door de volgende stappen te volgen:

    1. Navigeer naar Objecten en Accessoires.

    2. Klik op het verhuurobject waar je over meerdere exemplaren beschikt.

    3. Ga naar het tabblad Exemplaren en klik op de knop + Exemplaar.

    4. Geef het exemplaar(SKU) een naam en klik op Opslaan.

    5. Volg de bovenstaande stappen voor alle overige exemplaren.

  • Hoe toon of verberg ik verhuur-objecten in het planbord.

    Wil je verhuurobjecten die je hebt verborgen (niet) tonen op het planbord?

    1. Ga links in het menu naar Instellingen. Het instellingen menu vouwt zich uit met verschillende links.

    2. Klik op de instelling: Planbord.

    3. Vink de volgende optie aan of uit: Toon verborgen objecten 

    4. Klik tot slot op Opslaan.

  • Hoe sorteer ik mijn verhuurobjecten op het algemene planbord?

    Lees hier hoe je de verschillende verhuurobjecten kunt hersorteren op het planbord.

    1. Ga in het menu naar Objecten en Accessoires.

    2. Klik op de grijze knop Sorteren.

    3. Sleep aan de rechterkant de objecten op en neer.

    4. Ga vervolgens naar het algemene planbord en je zult zien dat de sortering is gewijzigd.

  • Hoe sorteer ik mijn verhuurobjecten op een specifiek planbord?

    Het kan zijn dat je naast het algemeen planbord ook op een specifiek planbord je objecten wilt sorteren. Dit gaat als volgt:

    1. Ga in het menu naar Seizoenen en Tarieven.

    2. Klik op het desbetreffende Seizoen.

    3. Klik op de tariefgroep waar je de sortering voor wilt wijzigen.

    4. Ga naar het tabblad Objecten.

    5. Klik onderin op de grijze knop "Sorteren" en verschuif de objecten rechts naar gewenste volgorde.

    6. Tot slot klik je rechtsboven op de knop "Planbord." Daar zie je de gewijzigde volgorde staan.

Boekingen

  • Waarom kan ik geen aanpassingen in een boeking verrichten?

    De voornaamste reden zijn de gekoppelde gebruikersrechten aan een account.

    Dit kun je aanpassen in de /site beheeromgeving (AddSite) onder Gebruikers. Selecteer vervolgens een geschikte Rol. Mocht het probleem zich nog steeds voordoen? Neem dan contact op met de support afdeling.

  • Waarom zie ik de beschikbaarheid: "Niet beschikbaar" in het rood staan?

    Het rode veld "Niet beschikbaar" ontstaat zodra het verhuurobject voor de betreffende periode is volgeboekt. 

    Dit kun je overigens controleren in het planbord.

  • Hoe kan ik voor een boeking commissie opgeven?

    Navigeer in het menu naar Boekingen en selecteer de gewenste boeking waar je commissie voor wilt opgeven.
    Klik op het tabblad Prijs en vul de details onder Wederverkoper / Reisbureau in.

  • Hoe bekijk ik de historie van een boeking?

    Navigeer in het menu naar Boekingen en klik op de boeking waar je de historie voor wilt inzien.

    Klik op de drie punten en vervolgens op Boekingshistorie.

  • Hoe voeg ik een status zoals "Betaald" en "Geannuleerd" toe in Rental?

    Om een status toe te voegen in Rental ga je in het menu naar Statuslijst onder Instellingen en klik je op + Nieuwe status. 
    Geef de nieuwe status een titel, en vul aan waar nodig.

  • Hoe voorkom ik een dubbele boeking?

    Na het aanmaken van een nieuwe status zoals: "Nieuwe boeking" heb je de keuze om een verhuurobject blokkeren. Dit doe je simpelweg door het vakje "Object blokkeren" aan te vinken. Hiermee voorkom je dat klanten boekingen plaatsen op dezelfde data.

     

  • Hoe kan ik een nieuw type verhuurobject toevoegen?

    Wil je naast boten ook vakantiewoningen gaan verhuren?

    Dat kun je in Rental toevoegen door in het menu naar Instellingen en vervolgens Types te gaan. Klik dan op de knop + Nieuwe type. 

    Geef een titel op en selecteer de gewenste opties en klik tot slot op Opslaan.

  • Hoe stel ik meerdere exemplaren voor een verhuurobject in?

    Beschik je over meerdere exemplaren van een verhuurobject? Dan kun je dat in Rental instellen door de volgende stappen te volgen:

    1. Navigeer naar Objecten en Accessoires.

    2. Klik op het verhuurobject waar je over meerdere exemplaren beschikt.

    3. Ga naar het tabblad Exemplaren en klik op de knop + Exemplaar.

    4. Geef het exemplaar(SKU) een naam en klik op Opslaan.

    5. Volg de bovenstaande stappen voor alle overige exemplaren.

  • Help, ik heb een dubbele boeking!

    Wanneer er een boeking op het planbord of via Boekingen > + Nieuwe boeking wordt geplaatst, moet je onder andere een status instellen.

    Check of de huidige status bijv. "Offerte" een blokkerende status heeft. Mocht je dit niet hebben ingesteld hebben dan kan het voor komen dat een boeking met de status "Offerte" wordt toegevoegd, waarna er meteen een order van gemaakt wordt, waarna vervolgens de factuur meteen definitief wordt gemaakt

    Doordat de factuur definitief wordt gemaakt, wordt op dat moment automatisch de de status gewijzigd van "Offerte" naar bijv. "Bevestigd". Zie ook de instellingen onder Instellingen > Workflow

    Op het moment dat de factuur definitief wordt gemaakt, wordt er door Rental niet meer gecontroleerd of de plek nog daadwerkelijk vrij is. Een boeking hoort, normaal gesproken, geen niet-blokkerende status te hebben op het moment dat je een factuur definitief maakt. Je bent dan al vele stappen verder.

    Dit niet wetende kan nogal wat gevolgen, omdat er een hele workflow is gekoppeld aan de statussen.
     
    Wanneer er wordt vergeten om de juiste status in te stellen, wordt de eerste status uit de statuslijst aan de boeking gekoppeld.

    Bovenstaande is ter voorkoming dat deze situatie opnieuw optreedt. Maar daarnaast is het belangrijk dat je bij het toevoegen van een nieuwe boeking altijd de juiste status aan de boeking koppelt.

  • Hoe voeg ik een bedrijf toe aan een boeking?

    Wil je een zakelijke klant(bedrijf) toevoegen aan een boeking? 

    1. Ga naar Orders

    2. Klik op de order.

    3. Zoek de klant onder Bedrijven en selecteer deze.

    4. Klik op de groene knop Deze klant koppelen aan de order.

    5. Klik tot slot op Order opslaan.

  • Waarom krijg ik een foutmelding te zien als ik een factuurkorting opgeef?

    Zodra je in een order factuurkorting gaat toevoegen dan zul je een (fout)melding te zien krijgen dat het totaalbedrag niet meer klopt.

    Deze melding dient alleen ter extra controle om ervoor te zorgen dat je order klopt. Het bedrag zal na het toevoegen van korting en het opslaan ondertussen aangepast zijn. De melding kun je vervolgens negeren.

  • Hoe download ik een betalingsoverzicht?

    Om een boeking uit het planbord te verwijderen, voer je de volgende stappen uit:

    1. Ga in het menu naar Planborden en kies een planbord.

    2. Klik linksboven op het statistieken icoon.

    3. Klik op Betalingen (XLS), dit is een excel bestand.

    4. Selecteer de gewenste periode en klik op Downloaden.

  • Hoe verwijder ik een boeking uit het planbord?

    Om een boeking uit het planbord te verwijderen, voer je de volgende stappen uit:

    1. Ga in het menu naar Planborden en kies het planbord.

    2. Klik op de boeking die je wilt verwijderen.

    3. Klik op de grijze knop Boeking verwijderen.